начало

Тълкувателното решение: Давността тече за всяка вноска по кредита от падежа й Тълкувателното решение: Давността тече за всяка вноска по кредита от падежа й

Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Поставяне и решаване на правни казуси
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот tan3v88 » 20 Апр 2023, 18:24

Здравейте. Моля за помощ, тези които имат познания по следният казус:
Януари (13.01 Петък) правя резервация за нощувка в Турция през Booking.com (204лв с опция плащане на място).
16.01 Понеделник ми се обаждат от отдела по безопасност на ДСК Банк и ме питат дали аз прехвърлям сума от 2422.85лв към турски получател...
Казах, че не съм купувал/плащал нищо за такава сума и не прехвърлям такава сума. Че това е или грешка или кражба и че единствено в петък съм резервирал нощувка в Букинг, но това може изобщо да няма отношение по това теглене на пари от сметката ми.
Съответно по телефона блокирахме картата, а след 15мин бях в банков офис и написах оспорване на транзакцията.
Банката остави сумата, като блокирана в сметката ми, а аз говорих отново с оператор, за това, че тези пари не трябва да отиват никъде...
След 2 дена банката изпрати парите към получателя !!!
В такива слуаи хора, които са подавали оспорване ми казаха че до 2-3 седмици им връщат парите...
Звънях на хотела и турската финансова фирма през която минава сумата, писах на букинг ...
Всеки вдига рамена и казва, че парите не са при него ...
Да разследвам и търся контакт не е мое задължение, очаквах че това е работа на банката. Срокът който ми казаха за оспорването е 30 дена.
Минаха 30 дена и говорих с менаджер в офис, каза ми че са пуснали оспорване и трябва да изчакам още 15 дена.
След тези 45 дена, пак говорих и ми казаха че срокът е 90 дена.
Тези 90 дена изтекоха преди 1 седмица ... Пари няма и никой не ме уведомява какво се случва ...
В интернет прочетох, че банките са длъжни да осигурят защита и да въстановят сума в рамките на 30-90 дни ...
Ходих на консултация при адвокат и той ми каза, че всъщност банката не била длъжна да ми пази парите и че трудно бих завел дело срещу нея за да си получа парите !!!
Това е поредният абсурд, да кажеш че някой ти краде парите и банката да ги изпрати, а ти да не можеш да направиш нищо ...
Моля ако някой е запознат с банковите закони да помогне !
tan3v88
Нов потребител
 
Мнения: 4
Регистриран на: 20 Апр 2023, 18:04

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот ivan_lawyer » 20 Апр 2023, 20:32

О, според мен сте изпуснали срокове - на този етап.

Това е мафия 0 те имат обиграни правила - направо - съм се сблъсквал няколко пъти.

Има срок - в който да направиш един вид възражение.

Другото е лудост - да ъсдиш някакъв фантом - направо шантава работа.
ivan_lawyer
Старши потребител
 
Мнения: 5362
Регистриран на: 25 Мар 2008, 17:46

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот tan3v88 » 20 Апр 2023, 20:54

Как съм изпуснал срок, като 15минути след като ми се обаждат от банката, аз съм в офис и пускам оспорване ?
Колко по-рано да реагирам и какво повече да направя ?
tan3v88
Нов потребител
 
Мнения: 4
Регистриран на: 20 Апр 2023, 18:04

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот kalahan2008 » 21 Апр 2023, 09:33

В общите условия на Банката трябва да пише в какъв срок се оспорва неразрешена платежна операция. Ако сте спазил/а този срок и се докаже, че не сте давал/а разрешение за плащането, банката трябва да Ви върне парите.
Редът е уреден в Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС):
https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2137182267
В чл. 70 е посочено коя платежна операция е разрешена и коя - не:
Чл. 70. (1) Платежната операция е разрешена, ако платецът я е наредил или е дал съгласие за изпълнението и. При липса на съгласие платежната операция е неразрешена.
(2) Разрешението от платеца се дава преди изпълнението на платежната операция или ако е уговорено между платеца и неговия доставчик на платежни услуги - след изпълнението на операцията.
(3) Съгласието за изпълнение на платежна операция или на поредица от платежни операции се дава по ред и начин, уговорени между платеца и съответния доставчик или съответните доставчици на платежни услуги. Съгласието за изпълнение на платежната операция може да бъде дадено и чрез получателя или доставчика на услуги по иницииране на плащане.
(4) Нареждането или съгласието на платеца за изпълнение на платежна операция може да се оттегли от платеца по всяко време, но не по-късно от момента, в който платежната операция е станала неотменима съгласно чл. 85.
(5) При оттеглянето на съгласието за изпълнение на поредица от платежни операции всички бъдещи платежни операции се смятат за неразрешени.

Платежното нареждане може да се оттегли съобразно чл. 85:
Неотменимост на платежното нареждане

Чл. 85. (1) Ползвателят на платежни услуги не може да отменя платежното нареждане след получаването му от доставчика на платежни услуги на платеца.
(2) Когато платежната операция се извършва по инициатива на доставчик на услуги по иницииране на плащане или от получателя, или чрез него, платецът не може да отменя платежното нареждане, след като е дал съгласие на доставчика на услуги по иницииране на плащане да инициира платежната операция или след като е дал своето съгласие за изпълнение на платежната операция в полза на получателя.
(3) В случаите по чл. 83, ал. 4 ползвателят на платежни услуги може да отмени платежното нареждане най-късно до края на работния ден, предхождащ уговорения ден.
(4) При директен дебит платецът може да отмени платежното нареждане най-късно до края на работния ден, предхождащ уговорения ден за задължаване на сметката му.
(5) След изтичането на сроковете по ал. 1 - 4, но не по-късно от заверяването на сметката на получателя, платежното нареждане може да се отмени само при съгласие за това между ползвателя на платежни услуги и съответния доставчик, като в случаите по ал. 2 и 4 се изисква и съгласието на получателя.
(6) Съответният доставчик на платежни услуги има право да начисли такса за отменяне на платежното нареждане, когато такава възможност е предвидена в рамковия договор.


Връщането на парите при неразрешена платежна операция е уредено в чл. 79 от закона:
Отговорност на доставчика на платежни услуги за неразрешени платежни операции

Чл. 79. (1) В случай на неразрешена платежна операция доставчикът на платежни услуги на платеца му възстановява незабавно стойността на неразрешената платежна операция и във всеки случай не по-късно от края на следващия работен ден, след като е забелязал или е бил уведомен за операцията, освен когато доставчикът на платежни услуги на платеца има основателни съмнения за измама и уведоми съответните компетентни органи за това. Когато е необходимо, доставчикът на платежни услуги на платеца възстановява платежната сметка на платеца в състоянието, в което тя би се намирала, ако не беше изпълнена неразрешената платежна операция. Вальорът за заверяване на платежната сметка на платеца е не по-късно от датата, на която сметката е била задължена със сумата на неразрешената платежна операция.
(2) Когато платежната операция е инициирана чрез доставчик на услуги по иницииране на плащане, доставчикът на платежни услуги, обслужващ сметката, възстановява незабавно и във всеки случай не по-късно от края на следващия работен ден сумата по неразрешената платежна операция и когато е приложимо, възстановява задължената платежна сметка в състоянието, в което би се намирала, ако не беше изпълнена неразрешената платежна операция.
(3) Когато доставчикът на услуги по иницииране на плащане носи отговорност за неразрешената платежна операция, по искане на доставчика на платежни услуги, обслужващ сметката, незабавно обезщетява последния за претърпените вреди и сумите, платени в резултат на възстановяването на средствата на платеца, включително сумата по неразрешената платежна операция.
(4) Доставчикът на услуги по иницииране на плащане носи доказателствената тежест съгласно чл. 78, ал. 2 при установяване на автентичността на платежната операция в рамките на неговото участие, нейното точно регистриране, както и за това, че операцията не е засегната от техническа повреда или от друг недостатък, свързан с платежната услуга, за която доставчикът по иницииране на плащане отговаря.
(5) Алинеи 1 - 4 се прилагат и за електронни пари, освен когато доставчикът на платежни услуги на платеца няма възможност да блокира платежната сметка, по която се съхраняват електронните пари или платежният инструмент.


Необходимо е да се консултирате със специалист, който да проучи и анализира договора Ви за платежна сметка с банката и нейните общи условия, както и общите условия на booking.com. Трябва да се види дали е дадено съгласие за извършване на плащането и дали платежното нареждане е отменено в срока по чл. 85.
Това изисква платена консултация, каквато не е редно да се дава безплатно в този форум.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4239
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот tan3v88 » 21 Апр 2023, 13:02

Много Ви благодаря за съдействието. Ходих при адвокат преди да публикувам статията. Платих си 70лв за консултация и не ми каза нищо, освен да пробвам да подам жалба в полицията ...
Докато намеря адекватен адвокат, най-вероятно ще трябва да дам 700лв за безполезни консултации.
tan3v88
Нов потребител
 
Мнения: 4
Регистриран на: 20 Апр 2023, 18:04

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот kalahan2008 » 21 Апр 2023, 14:24

Явно не сте се обърнал/а към адвокат, който се занимава с банково право.
Това е като да отидеш на кардиолог при болки в ставите.
Ако не Ви се плаща за консултации, можете сам/а да водите дело срещу банката или да се откажете да си търсите сумите. Изборът си е Ваш.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4239
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот dimist » 21 Апр 2023, 14:48

kalahan2008 написа:Явно не сте се обърнал/а към адвокат, който се занимава с банково право.
Това е като да отидеш на кардиолог при болки в ставите.
Ако не Ви се плаща за консултации, можете сам/а да водите дело срещу банката или да се откажете да си търсите сумите. Изборът си е Ваш.

Само да вметна, че кардиолозите по начало имат доста познания при ставни проблеми, тъй като повечето артрити и ревматити водят до проблеми със сърцето. Наистина , съвета да се подаде жалба в полицията е безсмислен, но пък да го пращаме човека при специалист по банково право при тоя малък интерес ? Това са облигационни отношения, трябва му адвокат , който ще може да си прочете договора и общите условия на клиента, да анализира наличните доказателства за оспорване, и да намери приложимата правна норма. Коте за 70 лева , няма как да стане.
dimist
Потребител
 
Мнения: 710
Регистриран на: 26 Ное 2007, 14:58

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот kalahan2008 » 21 Апр 2023, 16:26

Примерът ми с лекарите беше произволен. За щастие още не ми се налага да се консултирам с кардиолози и не знам дали разбират от стави и ревматизъм.
Може и обикновен облигационен адвокат да свърши работа, така или иначе няма как да разбираш от банково право, ако не разбираш от облигационно и търговско. За обратното не съм сигурен, много зависи от конкретния адвокат. А и не разбирам защо банковият адвокат по дифолт трябва да е скъпар.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality
kalahan2008
Активен потребител
 
Мнения: 4239
Регистриран на: 12 Фев 2008, 10:53

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот tan3v88 » 21 Апр 2023, 20:36

Тук, въпросът е принципен. Писнало ми е от институции и корпорации, които са недосегаеми и отношението им е като към крепостни селянини...
Не съм казал, че искам да мина със 70лв, напротив и 1000лв бих дал, но искам да се свърши работа, а не "добър ден 70лв, ай чао спасявай се..."
Чух се с адекватен адвокат, пуснах още една жалба към банката, след техният отговор отивам в полицията и от там вече ще търся развитие...
Не мога да приема, че ще ми се обадят от отдел сигурност на банката, ще ме питат "вие ли правите транзакция Х", аз ще кажа "Не" и те ще кажат " Ами хубаво, ние все пак ще пратим парите на крадците..." и законът да е така написан, че да не можеш да направиш нищо ...
tan3v88
Нов потребител
 
Мнения: 4
Регистриран на: 20 Апр 2023, 18:04

Re: Банката не ми въстановява сума открадната от сметката!

Мнениеот propensity » 22 Апр 2023, 10:01

tan3v88 написа:Тук, въпросът е принципен. Писнало ми е от институции и корпорации, които са недосегаеми и отношението им е като към крепостни селянини...
Не съм казал, че искам да мина със 70лв, напротив и 1000лв бих дал, но искам да се свърши работа, а не "добър ден 70лв, ай чао спасявай се..."
Чух се с адекватен адвокат, пуснах още една жалба към банката, след техният отговор отивам в полицията и от там вече ще търся развитие...
Не мога да приема, че ще ми се обадят от отдел сигурност на банката, ще ме питат "вие ли правите транзакция Х", аз ще кажа "Не" и те ще кажат " Ами хубаво, ние все пак ще пратим парите на крадците..." и законът да е така написан, че да не можеш да направиш нищо ...


Ако сте се "чули с адекватен адвокат", то няма как да не са ви казали, че полицията не се занимава с частно-правни въпроси, каквито са взаимоотношенията клиент - банка.
propensity
Потребител
 
Мнения: 451
Регистриран на: 04 Сеп 2018, 00:00
Местоположение: Аркутянски РС


Назад към Взаимопомощ


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта


cron