- Дата и час: 24 Ное 2024, 18:01 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
придобиване на недвижим имот по давност
|
|
36 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
придобиване на недвижим имот по давност
Здравейте, от 12-13 години се грижа за имот , който няма стопани и никой не се грижи за него . Мога ли и какъв е реда да се здобия с документ за собстветост ?
Имота е апартамент построен от ГДИС преди 20 години като е бил предвиден за обезщетение на собственик. Той обаче не го е платил и се е върнал да живее обратно в къщата си , която не е бутната . Водеха се дела за него но така и не се знае до къде стигнаха , тъй като той вече е покойник.
Имота е апартамент построен от ГДИС преди 20 години като е бил предвиден за обезщетение на собственик. Той обаче не го е платил и се е върнал да живее обратно в къщата си , която не е бутната . Водеха се дела за него но така и не се знае до къде стигнаха , тъй като той вече е покойник.
Последна промяна jgv на 21 Яну 2008, 13:19, променена общо 1 път
- jgv
- Нов потребител
- Мнения: 6
- Регистриран на: 30 Апр 2005, 09:12
Re: придобиване на недвижим имот по давност
jgv написа:Здравейте, от 12-13 години се грижа за имот , който няма стопани и никой не се грижи за него . Мога ли и какъв е реда да се здобия с документ за собстветост ?
Извинете но почти е не възможно да се даде отговор. В едно изречение две противоположности:1. "се грижа за имота" --и-- "никой не се грижи за имота', 2. ''няма стопанин" --а ти какъв се яваяваш. От значение е къде се намира имота, и какво представлява и ... и в какво се състои обгрижването.
- iwanow
- Потребител
- Мнения: 114
- Регистриран на: 17 Юни 2007, 10:08
Re: придобиване на недвижим имот по давност
jgv написа:Здравейте, от 12-13 години се грижа за имот , който няма стопани и никой не се грижи за него . Мога ли и какъв е реда да се здобия с документ за собстветост ?
Можете да придобиете имота по давностно владение чрез т.н. обстоятелствено проверка. Отнесете въпроса си към адвокат.
- etsotov
- Младши потребител
- Мнения: 32
- Регистриран на: 03 Мар 2004, 14:10
- Местоположение: Varna, Bulgaria
Re: придобиване на недвижим имот по давност
jgv написа:Здравейте, от 12-13 години се грижа за имот , който няма стопани и никой не се грижи за него . Мога ли и какъв е реда да се здобия с документ за собстветост ?
Можете да придобиете имота по давностно владение чрез т.н. обстоятелствена проверка. Отнесете въпроса си към адвокат.
Последна промяна etsotov на 22 Сеп 2009, 18:04, променена общо 1 път
- etsotov
- Младши потребител
- Мнения: 32
- Регистриран на: 03 Мар 2004, 14:10
- Местоположение: Varna, Bulgaria
Предварително си намерете 3-ма свидетели,по възможност да са съседи на имота.Трябва Ви и заверена молба - декларация от общината и областната управа,че имотът не е държавен или общински при нотариуса
- mariyangg
- Младши потребител
- Мнения: 65
- Регистриран на: 15 Яну 2008, 14:09
Молба-декларация-заверява се от района по местонахождение на имота от съответната данъчна служба.Нужна е и актуална скица на имота.
- mariyangg
- Младши потребител
- Мнения: 65
- Регистриран на: 15 Яну 2008, 14:09
ако ви заверят декларацията в общината и областта и намерите нотариус, който да състави постановлението и нотариалния акт. Аз съм имала подобен, но по-облекчен случай-обстоятелствена проверка за признаване на един от бившите съпрузи за собственик на бившето семейно жилище-апартамент, без да има делба по между им, а разводът е преди 12 години, няма предоставено и ползване на съпругата върху това жилище.
- moni_d
- Потребител
- Мнения: 151
- Регистриран на: 30 Ное 2006, 16:45
Защо "ако е държавен или общински" - не може да се придобие. Не е ли възможно, според последното в ДВ, да се придобие такова имущество само до 31.12.2008 и след това да се приключи с продажбата на такива имоти. Може би грешно съм разбрала?? Ако - да , моля , пояснете.
- suzy_4
- Младши потребител
- Мнения: 74
- Регистриран на: 17 Май 2007, 10:50
публична държавна и общинска собственост не се придобива по давност,частната такава-да,но до 31.12.2008г. има мораториум и не тече давност.
- mariyangg
- Младши потребител
- Мнения: 65
- Регистриран на: 15 Яну 2008, 14:09
Да, така е. Моля да ме извините. Направих справка в Зак. за собственост - чл.86: Не може да се придобие по давност публична държавна или общинска собственост. Чл.79 и чл.80 - за недвижимо и движимо имущество.
- suzy_4
- Младши потребител
- Мнения: 74
- Регистриран на: 17 Май 2007, 10:50
Re: придобиване на недвижим имот по давност
karanedeff написа:[И най-добре си трай, че ако те надушят, ще ти искат наем за колкото години се сетят назад и иди че се оправяй после....
а могат ли ?
- gele_r
- Младши потребител
- Мнения: 40
- Регистриран на: 16 Юни 2005, 16:22
moni_d написа:ако ви заверят декларацията в общината и областта и намерите нотариус, който да състави постановлението и нотариалния акт. Аз съм имала подобен, но по-облекчен случай-обстоятелствена проверка за признаване на един от бившите съпрузи за собственик на бившето семейно жилище-апартамент, без да има делба по между им, а разводът е преди 12 години, няма предоставено и ползване на съпругата върху това жилище.
А това точно как е станало, след като между съсобственици давност не тече?
- tiarra
- Потребител
- Мнения: 171
- Регистриран на: 26 Юни 2006, 16:06
Пак нещо се бъркаш Сузи. Публична общинска и държавна собственост не се придобива по давност - императивна правна норма. А за частната д. и о. собственост давност не тече до 31.12.08 г.
- jannnet
- Младши потребител
- Мнения: 11
- Регистриран на: 25 Яну 2008, 15:59
jannnet е права,публична общинска и държавна собственост не се придобива по давност.А частен имот вече не може да се намери,всичко е ограбено още при приватизацията.А начините да се докаже,че си добросъвестен владетел са 2: писмен и устен.Пример : писмен - да покажеш,че за тези 10 години примерно си плащал данъка на този имот и че си се грижил за него да е в добро състояние..но винаги може да се намери наследник на този имот и да си го поиска...
- REPLAY
- Младши потребител
- Мнения: 58
- Регистриран на: 19 Яну 2008, 03:26
- Местоположение: Габрово
POMOGNETE!!
здравеите
мойе ли някои да ми сподели какви то4но ступки трябва да предприема за да опазя имота си от придобиване по давност....става вупрос за наследствен парцел ползван без мое позван без мое позволение от фирмата собственик на суседният имот.
вупросната фирма ми предлойи преди време да закупи имота но аз отказах и в последствие ме запла6иха с придобиване по давност.
нямам нотарялен акт за парцела - това проблем ли е
БЛАГОДАРЯ ЗА ПОМО6ТТА
мойе ли някои да ми сподели какви то4но ступки трябва да предприема за да опазя имота си от придобиване по давност....става вупрос за наследствен парцел ползван без мое позван без мое позволение от фирмата собственик на суседният имот.
вупросната фирма ми предлойи преди време да закупи имота но аз отказах и в последствие ме запла6иха с придобиване по давност.
нямам нотарялен акт за парцела - това проблем ли е
БЛАГОДАРЯ ЗА ПОМО6ТТА
Последна промяна consultant на 11 Дек 2012, 10:00, променена общо 1 път
Причина: http://forum.abv.bg/abv/lat2cyr.php
Причина: http://forum.abv.bg/abv/lat2cyr.php
- rtstan
- Нов потребител
- Мнения: 7
- Регистриран на: 26 Яну 2008, 18:16
нотарялен акт на имота има , но е на името на дядо ми които отдавна е по4инал (1970г) ..самия нотарялен акт не мога да открия никуде в никакви институции....имам ре6ение за от4уйдаване от 1964 г в което е вписан и вупросният нотарялен акт...сус номер дата и тн. ....при опитат ми да го намеря ударих на камук ...мисля 4е е уми6лено укрит поради интересите които се засягат ...(парцела се намира на столи4ен булевард )
посаветваха ме да си извадя констатативен акт ( макар и вуоб6те да не разбирам това понятие)
за имота имам платени данаци за последните 2години
на вупроса за това дали сум 4акал 10 години просто не знам какво да отговоря ..предпокагам осузнавате , 4е едва ли има някои които да 4ака еъ така ..от 97-ма година този вупрос е постоянно на дневен ред пред семеиството ни ...И АКО НЯКОИ ИМА ИДЕЯ КАК ОБИКНОВЕН 4ОВЕК МОЙЕ ДА СЕ ИЗПРАВИ С/У МАФИОТСКАТА МРЕЙА ОТ КМЕТОВЕ МИНИСТРИ, ДЕПУТАТИ И СУДИИ да сподели...( като пример давам 4е вапросната фирма е бив6а дурйавна организация приватизирана и оправлявана в момента от бив6 министар и сред наи пе4елив6ите в строителния бран6)...именно това дава право на тези хора да те запла6ват сус саморазправа и да те изнудват да продава6 имотите си на безценица . А ако откайе6 просто да ти кайат ми тогава 6те ти вземем вси4ко и няма да полу4и6 ни6то...
посаветваха ме да си извадя констатативен акт ( макар и вуоб6те да не разбирам това понятие)
за имота имам платени данаци за последните 2години
на вупроса за това дали сум 4акал 10 години просто не знам какво да отговоря ..предпокагам осузнавате , 4е едва ли има някои които да 4ака еъ така ..от 97-ма година този вупрос е постоянно на дневен ред пред семеиството ни ...И АКО НЯКОИ ИМА ИДЕЯ КАК ОБИКНОВЕН 4ОВЕК МОЙЕ ДА СЕ ИЗПРАВИ С/У МАФИОТСКАТА МРЕЙА ОТ КМЕТОВЕ МИНИСТРИ, ДЕПУТАТИ И СУДИИ да сподели...( като пример давам 4е вапросната фирма е бив6а дурйавна организация приватизирана и оправлявана в момента от бив6 министар и сред наи пе4елив6ите в строителния бран6)...именно това дава право на тези хора да те запла6ват сус саморазправа и да те изнудват да продава6 имотите си на безценица . А ако откайе6 просто да ти кайат ми тогава 6те ти вземем вси4ко и няма да полу4и6 ни6то...
- rtstan
- Нов потребител
- Мнения: 7
- Регистриран на: 26 Яну 2008, 18:16
ИЗДАВАНЕ НА УДОСТОВЕРЕНИЕ ОТ ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ, НЕОБХОДИМО ЗА ПРИЗНАВАНЕ ПРАВО НА СОБСТВЕНОСТ ВЪРХУ ИМОТИ ЧРЕЗ ИЗВЪРШВАНЕ НА ОБСТОЯТЕЛСТВЕНА ПРОВЕРКА
Удостоверението, необходимо за признаване право на собственост чрез извършване на обстоятелствена проверка, издадено от общината представлява документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Волеизявлението за издаване на такъв документ или отказът да бъде издаден е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 АПК.
Документът, който се издава удостоверява, че описаният от молителя имот не е общинска собственост и не е бил обект на отчуждаване. Производството пред административния орган за издаване на удостоверение започва по искане на заинтересуван гражданин или организация.
Целта на процедурата е заинтересуваното лице, по чието искане е започнало производството по издаване на индивидуален административен акт, да се снабди с удостоверение, което му е необходимо за съставяне на констативен нотариален акт за право на собственост, придобито по давност.
Обект на придобивна давност, и съответно на удостоверяване от общината, могат да бъдат застроени или незастроени имоти, отделни сгради или място без построените в него сгради, както и идеални части от такива имоти. Не може да се придобие по давност имот, който е публична държавна или публична общинска собственост. Субекти могат да бъдат физически или юридически лица, едно лице или няколко лица едновременно, съразмерно с упражняваната фактическа власт и с намерението, с което вещта е държана. За придобиване право на собственост върху идеални части от имота е необходимо съвместно владение.
Условията за издаване на удостоверение от административния орган са собственикът на недвижимия имот да няма документ за правото си (нотариален акт), да е упражнявал фактическа власт върху имота в продължение на 10 години и през това време да е държал вещта като своя. При добросъвестно владение собствеността се придобива с владение в продължение на 5 години. Съгласно чл. 70, ал. 1 ЗС, владелецът е добросъвестен, когато владее вещта на правно основание, годно да го направи собственик (акт, който според действащото право може да прехвърли или учреди право на собственост - гражданскоправна сделка; административен акт), без да знае, че праводателят му не е собственик или че предписаната от закона форма е била опорочена.
Издаването на удостоверение, необходимо в производството по обстоятелствена проверка се извършва от общинската администрация при спазване на прогласените в АПК принципи на законност; прилагане на нормативния акт от по-висока степен; съразмерност; истинност; равенство; служебно начало; самостоятелност и безпристрастност; бързина и процесуална икономия; достъпност, публичност и прозрачност; последователност и предвидимост, като производството се води на български език.
Удостоверението, издадено от общината се използва като писмено доказателство, наред с гласните такива, в производството по извършване на обстоятелствена проверка от компетентния нотариус.
I. Компетентен орган
Кметът на общината, района или кметството е компетентен да издаде исканото удостоверение.
II. Изисквания за издаването на административния акт
Процедурата по издаване на индивидуален административен акт от компетентния орган и съответно издаване на удостоверение, във връзка с извършването на обстоятелствена проверка, съгласно чл. 24, ал. 1 във вр. с чл. 15, ал. 1 АПК и чл. 467 ГПК, започва с подаването на писмено искане от гражданин или организация, които имат правен интерес от признаване правото им на собственост по давностно владение (правен интерес е налице, когато съответното заинтересувано лице е владяло в предвидения от закона срок и не притежава нотариален акт за правото си на собственост). Искането може да бъде подадено и от пълномощник, като съгласно чл. 18 АПК гражданите и организациите се представляват по закон и по пълномощие по реда на ГПК: малолетните и поставените под пълно запрещение - от законните им представители - родители или настойници; непълнолетните и ограничено запретените - лично със съгласието на техните родители или попечители; юридическите лица - от лицата, които ги представляват по закон; държавните учреждения - от своите ръководители. По пълномощие, съгласно ГПК, представители на страните могат да бъдат: адвокатите; родителите, децата и съпругът; юрисконсултите или други служители с юридическо образование при учрежденията, предприятията, кооперациите и другите обществени организации и юридически лица; други лица, предвидени в законите. Извън тези случаи гражданите и организациите могат да се представляват пред административните органи с писмено пълномощно с нотариална заверка на подписа и от други граждани или организации.
III. Необходими документи
За издаването на удостоверение от общинската администрация, необходимо за признаване право на собственост върху имоти чрез извършване на обстоятелствена проверка, заинтересуваното лице следва да предяви писмено искане. Съгласно чл. 29, ал. 2 АПК писменото искане съдържа пълното име и адреса на гражданина или организацията, от които изхожда, дата и подпис. Заявителят е длъжен да предостави телефон, факс или адрес за електронна поща, ако разполага с такива. Към предявеното искане се прилага попълнена и подписана молба-декларация, в която се извършва удостоверяването от общинската администрация. Молбата-декларация се подава в четири екземпляра. Тя се адресира до нотариус, в чийто район на действие се намира имотът и се подава чрез кмета на общината по местонахождение на имота. В Столичната община и градовете с районно деление молбата-декларация се подава чрез кмета на района, в чиито граници попада имотът. Кметът на общината (района или кметството) е компетентен да удостовери, че имотът не е общинска собственост и не е отчуждаван.
В молбата-декларация се посочват трите имена на декларатора/деклараторите, ЕГН, номерата на документите им за самоличност и точните им адреси.
Посочва се основанието и произхода на имота - давност, наследство, покупка, завещание, съдебна или доброволна делба, съдебно решение и пр. Трябва да се съдържа подробно описание на имота, което позволява той да бъде ясно идентифициран - вид на имота, землище, местност, парцел, имот планоснимачен №, квартал, постройки, находящи се в него, застроено и незастроено пространство, точна квадратура на застроената и незастроена площ, граници на имота и на сградите. Всички екземпляри на молбата-декларация се подписват от всички декларатори.
С цел доказване факта на владението, в молбите декларации следва да се посочат трима свидетели, които да бъдат разпитани в производството пред нотариуса и които трябва по възможност да бъдат собственици/ползватели на имоти, съседни на имота, за който се иска признаване право на собственост. Техните имена, ЕГН, номера на документите за самоличност и точните им адреси се вписват в молбата-декларация, която се прилага към искането за издаване на удостоверение за признаване право на собственост върху имоти чрез извършване на обстоятелствена проверка. На основание чл. 483, ал. 2 ГПК кметът на общината, района или кметството, или определено от него длъжностно лице, в чийто район се намира недвижимия имот, може да укаже да бъде променен някой от свидетелите, ако е налице основание за съмнение в даване на безпристрастни свидетелски показания (роднинска връзка и пр.)
Освен това е необходимо да се представят всички документи, които лицето притежава, даващи възможност да се идентифицира поземления имот с нов (стар) планоснимачен номер, парцел, квартал, административен адрес, отреждане и друга документация - стари нотариални актове, скици, административни актове, удостоверения за идентичност на имот и пр. При необходимост се представя удостоверение за наследници. Когато обектите представляват сгради, се прилагат доказателства, че те са законно изградени - разрешения за строеж или актове за узаконяване, тъй като общинските администрации служебно следят за спазване на действащите нормативни актове за устройство на територията.
IV. Вътрешен ход на процедурата
1. Орган, до който се адресира искането
Искането на заинтересуваното лице за заверка на подадените молби-декларации се адресира до кмета на общината (района, кметството) по местонахождение на имота. Искането е писмено и се подава заедно с необходимите документи в деловодството на общината.
2. Действия на компетентния орган
Кметът резолира искането заедно с приложените документи на съответния отдел “Общинска собственост” за извършването на проверка в актовите книги за държавни и общински имоти. Когато не са приложени достатъчно документи, необходими за извършване на удостоверяването - липсва възможност имотът да бъде идентифициран, не са представени строителни книжа и пр., съгласно чл. 30, ал. 2 АПК, органът уведомява заявителя да отстрани недостатъците в тридневен срок от съобщението за това с указание, че неотстраняването им ще предизвика прекратяване на производството.
Съгласно уредбата в АПК доказателствата се събират служебно от административния орган като страните оказват съдействие при събирането им. Те са длъжни да представят доказателства, които се намират при тях и не се намират при административния орган. Общоизвестните факти, фактите, за които законът формулира презумпция, както и фактите, които са известни на органа служебно, не подлежат на доказване. След събирането им, всички доказателства се проверяват и преценяват от административния орган.
На основание чл. 26 АПК административният орган има задължение да уведоми за започнатото административно производство известните заинтересувани граждани и организации освен заявителя. В уведомлението се включва информация за датата, до която трябва да бъде издаден актът. Привлечените заинтересувани лица, както и заявителят, имат право да преглеждат документите по преписката, да си правят бележки и извадки, а според техническите възможности и копия за тяхна сметка, да изразят становище по събраните доказателства и по предявените искания, да правят писмени искания и възражения в определен от административния орган срок, който е не по-дълъг от седем дни.
При събирането на доказателства, чл. 41 АПК дава възможност всяка от страните да иска от друга страна в производството да представи в тридневен срок от поискването заверени копия от намиращи се в тази страна собствени или чужди документи, имащи значение за случая. Всяка страна може да иска и от неучастващи в производството граждани и организации да представят в тридневен срок от поискването заверени копия от намиращи се в тях собствени или чужди документи, имащи значение за случая. Искането се прави чрез кмета на общината (района, кметството).
Индивидуалният административен акт се издава, респ. издава се или се отказва издаването на удостоверение, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересуваните граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени.
3. Срокове
Съгласно чл. 57, ал. 2 АПК срокът за произнасяне по направеното искане за издаване на удостоверение е седем дни от датата на започване на административното производство. Датата на започване на производството е датата на постъпване на искането в компетентния административен орган, в който то е подадено. Този срок може да бъде удължен до един месец, когато е необходимо да се съберат доказателства за съществени обстоятелства или да се даде възможност на други граждани и организации да се защитят, в който случай следва незабавно да се уведоми заявителя.
В посочените срокове се извършва проверка в отделите “Общинска собственост” и в техническите служби на общините дали за имота има съставен акт за общинска собственост или акт за държавна собственост, съставен до влизане в сила на Закона за общинската собственост на 1 юни 1996 г. за имоти преминали в собственост на общините, както и дали е извършвано отчуждаване на имота. За имоти, попадащи на територията на Столична община, подадените искания с приложените документи служебно се изпращат в Дирекция “Инвестиционно отчуждаване” към Столична община, където се извършва проверка относно данни за отчуждаване на имота.
4. Издаване на удостоверение
След извършване на всички проверки, на гърба на подадените молби-декларации се удостоверява от длъжностно лице от съответния отдел “Общинска собственост”, че за описания имот няма съставен до 1 юни 1996 г. акт за държавна собственост и няма съставен акт за общинска собственост. След извършеното удостоверяване молбите-декларации се подписват от секретаря и от кмета на общината (района, кметството).
Ако за имота има съставен акт за държавна или общинска собственост, това се вписва в молбите-декларации като се отбелязва номера на акта.
Когато е служебно известно, че имотът е собственост на трето лице, това се вписва на гърба на молбите-декларации като се посочват номера и датата на документа за собственост.
5. Отказ за издаване на удостоверение
В случаите, когато компетентният орган установи, че не са налице необходимите предпоставки за извършването на удостоверяване - когато за сградите не съществуват строителни книжа, когато описаният имот не може да бъде идентифициран по действащия кадастрален и регулационен план и пр., той отказва издаването на удостоверение с писмено мотивирано решение, в което се указва и в какъв срок и пред кой орган отказът подлежи на оспорване. Срокът за издаване на решение за отказ е същият като за издаването на удостоверение. Отказът да се издаде акт, се съобщава в тридневен срок от издаването му на всички заинтересувани лица, включително на тези, които не са участвали в производството. Съобщаването може да се извърши чрез устно уведомяване за съдържанието на акта, което се удостоверява с подпис на извършилото го длъжностно лице, или чрез отправяне на писмено съобщение, включително чрез електронна поща или факс, ако страната е посочила такива. Когато адресът на някое от заинтересуваните лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, съобщението се поставя на таблото за обявления, в Интернет страницата на общината (района, кметството) или се оповестява по друг обичаен начин.
Непроизнасянето в срок от страна на компетентния орган се смята за мълчалив отказ да се издаде актът.
6. Оспорване на постановения отказ
а) Оспорване по административен ред
Мотивираното решение, с което се отказва, както и мълчаливият отказ да се издаде исканото удостоверение от страна на общинската администрация подлежи на оспорване по административен ред по реда на Глава шеста от АПК.
Оспорването по административен ред се извършва пред непосредствено по-горестоящия административен орган - за кметовете на кметства и на райони това е кметът на общината, а за кметовете на общини - областният управител. Жалбата се подава в писмена форма чрез административния орган, чийто акт се оспорва, в четиринадесет дневен срок от съобщаването на решението за отказ. Мълчалив отказ може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе. Жалбата трябва да е написана на български език и да съдържа: трите имена и адреса, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв - за българските граждани; трите имена и личния номер за чужденец и адреса, заявен в съответната администрация, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв; фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на български език, седалището и последния посочен в съответния регистър адрес на управление и електронния му адрес; акта, който се оспорва, и органа, който го е издал; органа, до който се подава; възраженията и тяхното основание; какво е искането; подпис на подателя. С жалбата може да се поиска събирането на доказателства, на които се основават исканията в тях, или да се вземат предвид факти и обстоятелства, които не са били съобразени от съответния административен орган при издаването на решението, с което се отказва издаване на удостоверение. Към жалбата е необходимо да се приложат следните документи: пълномощно, когато жалбата се подава от пълномощник; удостоверение за регистрацията и актуалното състояние на търговеца или юридическото лице; документ за платена държавна такса, когато се дължи такава; преписи от жалбата и писмените доказателства за останалите страни.
Ако жалбата не отговаря на посочените законови изисквания, на подателите се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в седем дневен срок от получаване на съобщението. Ако подателят не отстрани нередовностите, жалбата заедно с приложенията се връщат, а при непълен адрес се оставят в общата канцелария на органа на разположение на подателя.
В производството пред по-горестоящия административен орган могат да се събират всички доказателства, които са относими към искането и не са били представени пред органа, издал оспорения административен акт. Подадена жалба се оставя без разглеждане когато е неподведомствена на по-горестоящия административен орган, в който случай се препраща на компетентния орган. Жалбата се оставя без разглеждане и когато е подадена след изтичане на четиринадесет дневен срок от съобщаване на решението или след изтичане на едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе; когато подателят няма интерес от обжалването и когато жалбата бъде оттеглена писмено от подателя. При тези случаи производството се прекратява от по-горестоящия административен орган.
В седем дневен срок от получаването на жалбата органът, който е отказал издаване на удостоверение може да преразгледа въпроса и да издаде искания документ, като в тези случаи е задължен да уведоми заинтересуваните страни. Когато не намери основание за пререшаване на въпроса, той незабавно изпраща жалбата заедно с цялата преписка на компетентния да я разгледа по-горестоящ административен орган.
б) Оспорване пред съд по реда на АПК
Издаденото решение за отказ може да се оспори пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред. Когато отказът е оспорен пред по-горестоящия административен орган и той е отхвърлил подадената жалба, на оспорване пред съд подлежи първоначалният индивидуален административен акт - решението, с което се отказва издаване на удостоверение. Компетентен да разгледа подадената жалба е административният съд, в района на който е седалището на органа, издал оспорения административен акт. Срокът за оспорване на издадено решение за отказ е четиринадесет дневен от съобщаването му. Мълчалив отказ може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе. Когато решението или мълчаливият отказ са били оспорени по административен ред, сроковете започват да текат от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе. Оспорване с искане за обявяване на нищожност на издадения индивидуален административен акт може да се прави без ограничение във времето. Жалбата се подава в писмена форма чрез органа, издал оспорвания акт и следва да съдържа следните реквизити: посочване на съда; трите имена и адрес, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв - за българските граждани; трите имена и адрес, личния номер - за чужденец, и адреса, заявен в съответната администрация, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв; фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на български език, седалището, последния посочен в съответния регистър адрес на управление и електронния му адрес; означение на оспорения административен акт; указание в какво се състои незаконосъобразността на акта; в какво се състои искането; подпис на лицето, което подава жалбата. Към жалбата се прилагат: пълномощно, когато жалбата се подава от пълномощник; удостоверение за съществуването и представителството на организация - жалбоподател; документ за платена държавна такса, ако такава се дължи; преписи от жалбата, от писмените доказателства и от приложенията според броя на останалите страни. В жалбата оспорващият е длъжен да посочи доказателствата, които иска да бъдат събрани, и да представи писмените доказателства, с които разполага.
V. Такси
Съгласно чл. 6, ал. 2 ЗМДТ във вр. с § 1, т. 2 ДР ЗА общините събират местни такси за услуги, които съгласно чл. 7 ЗМДТ, се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата. На основание чл. 9 във вр. с чл. 6, ал. 2 ЗМДТ общинските съвети приемат наредби за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, като конкретният им размер се определя с приетите наредби, действащи на територията на отделните общини и в съответствие с чл. 8 ЗМДТ.
За Столична община, на основание Глава трета, Раздел IV, т. I от Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, предоставяни от Столична община, за издаване на удостоверения се заплаща такса 10.00 лева на страница без включен ДДС.
За община Варна, на основание Глава трета, чл. 78, ал. 1, т. 7 и съгласно Приложение № 2, Раздел VII от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна, за заверяване на молби-декларации и за издаване на удостоверения за обстоятелствена проверка за имоти в регулация таксата за обикновена услуга, предоставяна в срок до 30 дни е 3.80 лева, а за бърза услуга, в срок до 14 дни е 5.40 лева. Съгласно чл. 78, ал. 2 от същата наредба, тези такси са с включен ДДС.
За община Пловдив, на основание Глава трета, чл. 50 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пловдив и съгласно Приложение № 12, т. 9 от същата, таксата за заверка на молба-декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка е 20.00 лева без ДДС.
Съгласно чл. 21, ал. 3 АПК индивидуален административен акт е волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ. Индивидуалният административен акт в случая е изразеното от компетентния административен орган волеизявление за издаване на искания документ - удостоверение. Волеизявлението може да бъде изразено изрично или чрез конклудентни действия - с издаването на документа на заинтересуваното лице - гражданин или организация. След издаване на удостоверението заявителят разполага с едно писмено доказателство, което му е необходимо да послужи пред нотариус в производството по извършване на обстоятелствена проверка за съставянето на констативен нотариален акт за право на собственост върху недвижим имот, придобито чрез давностно владение.
Удостоверението, необходимо за признаване право на собственост чрез извършване на обстоятелствена проверка, издадено от общината представлява документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения. Волеизявлението за издаване на такъв документ или отказът да бъде издаден е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 АПК.
Документът, който се издава удостоверява, че описаният от молителя имот не е общинска собственост и не е бил обект на отчуждаване. Производството пред административния орган за издаване на удостоверение започва по искане на заинтересуван гражданин или организация.
Целта на процедурата е заинтересуваното лице, по чието искане е започнало производството по издаване на индивидуален административен акт, да се снабди с удостоверение, което му е необходимо за съставяне на констативен нотариален акт за право на собственост, придобито по давност.
Обект на придобивна давност, и съответно на удостоверяване от общината, могат да бъдат застроени или незастроени имоти, отделни сгради или място без построените в него сгради, както и идеални части от такива имоти. Не може да се придобие по давност имот, който е публична държавна или публична общинска собственост. Субекти могат да бъдат физически или юридически лица, едно лице или няколко лица едновременно, съразмерно с упражняваната фактическа власт и с намерението, с което вещта е държана. За придобиване право на собственост върху идеални части от имота е необходимо съвместно владение.
Условията за издаване на удостоверение от административния орган са собственикът на недвижимия имот да няма документ за правото си (нотариален акт), да е упражнявал фактическа власт върху имота в продължение на 10 години и през това време да е държал вещта като своя. При добросъвестно владение собствеността се придобива с владение в продължение на 5 години. Съгласно чл. 70, ал. 1 ЗС, владелецът е добросъвестен, когато владее вещта на правно основание, годно да го направи собственик (акт, който според действащото право може да прехвърли или учреди право на собственост - гражданскоправна сделка; административен акт), без да знае, че праводателят му не е собственик или че предписаната от закона форма е била опорочена.
Издаването на удостоверение, необходимо в производството по обстоятелствена проверка се извършва от общинската администрация при спазване на прогласените в АПК принципи на законност; прилагане на нормативния акт от по-висока степен; съразмерност; истинност; равенство; служебно начало; самостоятелност и безпристрастност; бързина и процесуална икономия; достъпност, публичност и прозрачност; последователност и предвидимост, като производството се води на български език.
Удостоверението, издадено от общината се използва като писмено доказателство, наред с гласните такива, в производството по извършване на обстоятелствена проверка от компетентния нотариус.
I. Компетентен орган
Кметът на общината, района или кметството е компетентен да издаде исканото удостоверение.
II. Изисквания за издаването на административния акт
Процедурата по издаване на индивидуален административен акт от компетентния орган и съответно издаване на удостоверение, във връзка с извършването на обстоятелствена проверка, съгласно чл. 24, ал. 1 във вр. с чл. 15, ал. 1 АПК и чл. 467 ГПК, започва с подаването на писмено искане от гражданин или организация, които имат правен интерес от признаване правото им на собственост по давностно владение (правен интерес е налице, когато съответното заинтересувано лице е владяло в предвидения от закона срок и не притежава нотариален акт за правото си на собственост). Искането може да бъде подадено и от пълномощник, като съгласно чл. 18 АПК гражданите и организациите се представляват по закон и по пълномощие по реда на ГПК: малолетните и поставените под пълно запрещение - от законните им представители - родители или настойници; непълнолетните и ограничено запретените - лично със съгласието на техните родители или попечители; юридическите лица - от лицата, които ги представляват по закон; държавните учреждения - от своите ръководители. По пълномощие, съгласно ГПК, представители на страните могат да бъдат: адвокатите; родителите, децата и съпругът; юрисконсултите или други служители с юридическо образование при учрежденията, предприятията, кооперациите и другите обществени организации и юридически лица; други лица, предвидени в законите. Извън тези случаи гражданите и организациите могат да се представляват пред административните органи с писмено пълномощно с нотариална заверка на подписа и от други граждани или организации.
III. Необходими документи
За издаването на удостоверение от общинската администрация, необходимо за признаване право на собственост върху имоти чрез извършване на обстоятелствена проверка, заинтересуваното лице следва да предяви писмено искане. Съгласно чл. 29, ал. 2 АПК писменото искане съдържа пълното име и адреса на гражданина или организацията, от които изхожда, дата и подпис. Заявителят е длъжен да предостави телефон, факс или адрес за електронна поща, ако разполага с такива. Към предявеното искане се прилага попълнена и подписана молба-декларация, в която се извършва удостоверяването от общинската администрация. Молбата-декларация се подава в четири екземпляра. Тя се адресира до нотариус, в чийто район на действие се намира имотът и се подава чрез кмета на общината по местонахождение на имота. В Столичната община и градовете с районно деление молбата-декларация се подава чрез кмета на района, в чиито граници попада имотът. Кметът на общината (района или кметството) е компетентен да удостовери, че имотът не е общинска собственост и не е отчуждаван.
В молбата-декларация се посочват трите имена на декларатора/деклараторите, ЕГН, номерата на документите им за самоличност и точните им адреси.
Посочва се основанието и произхода на имота - давност, наследство, покупка, завещание, съдебна или доброволна делба, съдебно решение и пр. Трябва да се съдържа подробно описание на имота, което позволява той да бъде ясно идентифициран - вид на имота, землище, местност, парцел, имот планоснимачен №, квартал, постройки, находящи се в него, застроено и незастроено пространство, точна квадратура на застроената и незастроена площ, граници на имота и на сградите. Всички екземпляри на молбата-декларация се подписват от всички декларатори.
С цел доказване факта на владението, в молбите декларации следва да се посочат трима свидетели, които да бъдат разпитани в производството пред нотариуса и които трябва по възможност да бъдат собственици/ползватели на имоти, съседни на имота, за който се иска признаване право на собственост. Техните имена, ЕГН, номера на документите за самоличност и точните им адреси се вписват в молбата-декларация, която се прилага към искането за издаване на удостоверение за признаване право на собственост върху имоти чрез извършване на обстоятелствена проверка. На основание чл. 483, ал. 2 ГПК кметът на общината, района или кметството, или определено от него длъжностно лице, в чийто район се намира недвижимия имот, може да укаже да бъде променен някой от свидетелите, ако е налице основание за съмнение в даване на безпристрастни свидетелски показания (роднинска връзка и пр.)
Освен това е необходимо да се представят всички документи, които лицето притежава, даващи възможност да се идентифицира поземления имот с нов (стар) планоснимачен номер, парцел, квартал, административен адрес, отреждане и друга документация - стари нотариални актове, скици, административни актове, удостоверения за идентичност на имот и пр. При необходимост се представя удостоверение за наследници. Когато обектите представляват сгради, се прилагат доказателства, че те са законно изградени - разрешения за строеж или актове за узаконяване, тъй като общинските администрации служебно следят за спазване на действащите нормативни актове за устройство на територията.
IV. Вътрешен ход на процедурата
1. Орган, до който се адресира искането
Искането на заинтересуваното лице за заверка на подадените молби-декларации се адресира до кмета на общината (района, кметството) по местонахождение на имота. Искането е писмено и се подава заедно с необходимите документи в деловодството на общината.
2. Действия на компетентния орган
Кметът резолира искането заедно с приложените документи на съответния отдел “Общинска собственост” за извършването на проверка в актовите книги за държавни и общински имоти. Когато не са приложени достатъчно документи, необходими за извършване на удостоверяването - липсва възможност имотът да бъде идентифициран, не са представени строителни книжа и пр., съгласно чл. 30, ал. 2 АПК, органът уведомява заявителя да отстрани недостатъците в тридневен срок от съобщението за това с указание, че неотстраняването им ще предизвика прекратяване на производството.
Съгласно уредбата в АПК доказателствата се събират служебно от административния орган като страните оказват съдействие при събирането им. Те са длъжни да представят доказателства, които се намират при тях и не се намират при административния орган. Общоизвестните факти, фактите, за които законът формулира презумпция, както и фактите, които са известни на органа служебно, не подлежат на доказване. След събирането им, всички доказателства се проверяват и преценяват от административния орган.
На основание чл. 26 АПК административният орган има задължение да уведоми за започнатото административно производство известните заинтересувани граждани и организации освен заявителя. В уведомлението се включва информация за датата, до която трябва да бъде издаден актът. Привлечените заинтересувани лица, както и заявителят, имат право да преглеждат документите по преписката, да си правят бележки и извадки, а според техническите възможности и копия за тяхна сметка, да изразят становище по събраните доказателства и по предявените искания, да правят писмени искания и възражения в определен от административния орган срок, който е не по-дълъг от седем дни.
При събирането на доказателства, чл. 41 АПК дава възможност всяка от страните да иска от друга страна в производството да представи в тридневен срок от поискването заверени копия от намиращи се в тази страна собствени или чужди документи, имащи значение за случая. Всяка страна може да иска и от неучастващи в производството граждани и организации да представят в тридневен срок от поискването заверени копия от намиращи се в тях собствени или чужди документи, имащи значение за случая. Искането се прави чрез кмета на общината (района, кметството).
Индивидуалният административен акт се издава, респ. издава се или се отказва издаването на удостоверение, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересуваните граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени.
3. Срокове
Съгласно чл. 57, ал. 2 АПК срокът за произнасяне по направеното искане за издаване на удостоверение е седем дни от датата на започване на административното производство. Датата на започване на производството е датата на постъпване на искането в компетентния административен орган, в който то е подадено. Този срок може да бъде удължен до един месец, когато е необходимо да се съберат доказателства за съществени обстоятелства или да се даде възможност на други граждани и организации да се защитят, в който случай следва незабавно да се уведоми заявителя.
В посочените срокове се извършва проверка в отделите “Общинска собственост” и в техническите служби на общините дали за имота има съставен акт за общинска собственост или акт за държавна собственост, съставен до влизане в сила на Закона за общинската собственост на 1 юни 1996 г. за имоти преминали в собственост на общините, както и дали е извършвано отчуждаване на имота. За имоти, попадащи на територията на Столична община, подадените искания с приложените документи служебно се изпращат в Дирекция “Инвестиционно отчуждаване” към Столична община, където се извършва проверка относно данни за отчуждаване на имота.
4. Издаване на удостоверение
След извършване на всички проверки, на гърба на подадените молби-декларации се удостоверява от длъжностно лице от съответния отдел “Общинска собственост”, че за описания имот няма съставен до 1 юни 1996 г. акт за държавна собственост и няма съставен акт за общинска собственост. След извършеното удостоверяване молбите-декларации се подписват от секретаря и от кмета на общината (района, кметството).
Ако за имота има съставен акт за държавна или общинска собственост, това се вписва в молбите-декларации като се отбелязва номера на акта.
Когато е служебно известно, че имотът е собственост на трето лице, това се вписва на гърба на молбите-декларации като се посочват номера и датата на документа за собственост.
5. Отказ за издаване на удостоверение
В случаите, когато компетентният орган установи, че не са налице необходимите предпоставки за извършването на удостоверяване - когато за сградите не съществуват строителни книжа, когато описаният имот не може да бъде идентифициран по действащия кадастрален и регулационен план и пр., той отказва издаването на удостоверение с писмено мотивирано решение, в което се указва и в какъв срок и пред кой орган отказът подлежи на оспорване. Срокът за издаване на решение за отказ е същият като за издаването на удостоверение. Отказът да се издаде акт, се съобщава в тридневен срок от издаването му на всички заинтересувани лица, включително на тези, които не са участвали в производството. Съобщаването може да се извърши чрез устно уведомяване за съдържанието на акта, което се удостоверява с подпис на извършилото го длъжностно лице, или чрез отправяне на писмено съобщение, включително чрез електронна поща или факс, ако страната е посочила такива. Когато адресът на някое от заинтересуваните лица не е известен или то не е намерено на посочения от него адрес, съобщението се поставя на таблото за обявления, в Интернет страницата на общината (района, кметството) или се оповестява по друг обичаен начин.
Непроизнасянето в срок от страна на компетентния орган се смята за мълчалив отказ да се издаде актът.
6. Оспорване на постановения отказ
а) Оспорване по административен ред
Мотивираното решение, с което се отказва, както и мълчаливият отказ да се издаде исканото удостоверение от страна на общинската администрация подлежи на оспорване по административен ред по реда на Глава шеста от АПК.
Оспорването по административен ред се извършва пред непосредствено по-горестоящия административен орган - за кметовете на кметства и на райони това е кметът на общината, а за кметовете на общини - областният управител. Жалбата се подава в писмена форма чрез административния орган, чийто акт се оспорва, в четиринадесет дневен срок от съобщаването на решението за отказ. Мълчалив отказ може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе. Жалбата трябва да е написана на български език и да съдържа: трите имена и адреса, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв - за българските граждани; трите имена и личния номер за чужденец и адреса, заявен в съответната администрация, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв; фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на български език, седалището и последния посочен в съответния регистър адрес на управление и електронния му адрес; акта, който се оспорва, и органа, който го е издал; органа, до който се подава; възраженията и тяхното основание; какво е искането; подпис на подателя. С жалбата може да се поиска събирането на доказателства, на които се основават исканията в тях, или да се вземат предвид факти и обстоятелства, които не са били съобразени от съответния административен орган при издаването на решението, с което се отказва издаване на удостоверение. Към жалбата е необходимо да се приложат следните документи: пълномощно, когато жалбата се подава от пълномощник; удостоверение за регистрацията и актуалното състояние на търговеца или юридическото лице; документ за платена държавна такса, когато се дължи такава; преписи от жалбата и писмените доказателства за останалите страни.
Ако жалбата не отговаря на посочените законови изисквания, на подателите се изпраща съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в седем дневен срок от получаване на съобщението. Ако подателят не отстрани нередовностите, жалбата заедно с приложенията се връщат, а при непълен адрес се оставят в общата канцелария на органа на разположение на подателя.
В производството пред по-горестоящия административен орган могат да се събират всички доказателства, които са относими към искането и не са били представени пред органа, издал оспорения административен акт. Подадена жалба се оставя без разглеждане когато е неподведомствена на по-горестоящия административен орган, в който случай се препраща на компетентния орган. Жалбата се оставя без разглеждане и когато е подадена след изтичане на четиринадесет дневен срок от съобщаване на решението или след изтичане на едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе; когато подателят няма интерес от обжалването и когато жалбата бъде оттеглена писмено от подателя. При тези случаи производството се прекратява от по-горестоящия административен орган.
В седем дневен срок от получаването на жалбата органът, който е отказал издаване на удостоверение може да преразгледа въпроса и да издаде искания документ, като в тези случаи е задължен да уведоми заинтересуваните страни. Когато не намери основание за пререшаване на въпроса, той незабавно изпраща жалбата заедно с цялата преписка на компетентния да я разгледа по-горестоящ административен орган.
б) Оспорване пред съд по реда на АПК
Издаденото решение за отказ може да се оспори пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред. Когато отказът е оспорен пред по-горестоящия административен орган и той е отхвърлил подадената жалба, на оспорване пред съд подлежи първоначалният индивидуален административен акт - решението, с което се отказва издаване на удостоверение. Компетентен да разгледа подадената жалба е административният съд, в района на който е седалището на органа, издал оспорения административен акт. Срокът за оспорване на издадено решение за отказ е четиринадесет дневен от съобщаването му. Мълчалив отказ може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе. Когато решението или мълчаливият отказ са били оспорени по административен ред, сроковете започват да текат от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе. Оспорване с искане за обявяване на нищожност на издадения индивидуален административен акт може да се прави без ограничение във времето. Жалбата се подава в писмена форма чрез органа, издал оспорвания акт и следва да съдържа следните реквизити: посочване на съда; трите имена и адрес, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв - за българските граждани; трите имена и адрес, личния номер - за чужденец, и адреса, заявен в съответната администрация, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв; фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на български език, седалището, последния посочен в съответния регистър адрес на управление и електронния му адрес; означение на оспорения административен акт; указание в какво се състои незаконосъобразността на акта; в какво се състои искането; подпис на лицето, което подава жалбата. Към жалбата се прилагат: пълномощно, когато жалбата се подава от пълномощник; удостоверение за съществуването и представителството на организация - жалбоподател; документ за платена държавна такса, ако такава се дължи; преписи от жалбата, от писмените доказателства и от приложенията според броя на останалите страни. В жалбата оспорващият е длъжен да посочи доказателствата, които иска да бъдат събрани, и да представи писмените доказателства, с които разполага.
V. Такси
Съгласно чл. 6, ал. 2 ЗМДТ във вр. с § 1, т. 2 ДР ЗА общините събират местни такси за услуги, които съгласно чл. 7 ЗМДТ, се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата. На основание чл. 9 във вр. с чл. 6, ал. 2 ЗМДТ общинските съвети приемат наредби за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, като конкретният им размер се определя с приетите наредби, действащи на територията на отделните общини и в съответствие с чл. 8 ЗМДТ.
За Столична община, на основание Глава трета, Раздел IV, т. I от Наредба за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, предоставяни от Столична община, за издаване на удостоверения се заплаща такса 10.00 лева на страница без включен ДДС.
За община Варна, на основание Глава трета, чл. 78, ал. 1, т. 7 и съгласно Приложение № 2, Раздел VII от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна, за заверяване на молби-декларации и за издаване на удостоверения за обстоятелствена проверка за имоти в регулация таксата за обикновена услуга, предоставяна в срок до 30 дни е 3.80 лева, а за бърза услуга, в срок до 14 дни е 5.40 лева. Съгласно чл. 78, ал. 2 от същата наредба, тези такси са с включен ДДС.
За община Пловдив, на основание Глава трета, чл. 50 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Пловдив и съгласно Приложение № 12, т. 9 от същата, таксата за заверка на молба-декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка е 20.00 лева без ДДС.
Съгласно чл. 21, ал. 3 АПК индивидуален административен акт е волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ. Индивидуалният административен акт в случая е изразеното от компетентния административен орган волеизявление за издаване на искания документ - удостоверение. Волеизявлението може да бъде изразено изрично или чрез конклудентни действия - с издаването на документа на заинтересуваното лице - гражданин или организация. След издаване на удостоверението заявителят разполага с едно писмено доказателство, което му е необходимо да послужи пред нотариус в производството по извършване на обстоятелствена проверка за съставянето на констативен нотариален акт за право на собственост върху недвижим имот, придобито чрез давностно владение.
Χαῖρε, Ανδρέςκω, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ !
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
http://www.youtube.com/watch?v=hJMUewVpB5Y
-
gudio - Активен потребител
- Мнения: 3128
- Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39
[quote="rtstan"]нотарялен акт на имота има , но е на името на дядо ми които отдавна е по4инал (1970г) ..самия нотарялен акт не мога да открия никуде в никакви институции....имам ре6ение за от4уйдаване от 1964 г в което е вписан и вупросният нотарялен акт...сус номер дата и тн. ....при опитат ми да го намеря ударих на камук ...мисля 4е е уми6лено укрит поради интересите които се засягат ...(парцела се намира на столи4ен булевард )
посаветваха ме да си извадя констатативен акт ( макар и вуоб6те да не разбирам това понятие)
за имота имам платени данаци за последните 2години
на вупроса за това дали сум 4акал 10 години просто не знам какво да отговоря ..предпокагам осузнавате , 4е едва ли има някои които да 4ака еъ така ..от 97-ма година този вупрос е постоянно на дневен ред пред семеиството ни ...И АКО НЯКОИ ИМА ИДЕЯ КАК ОБИКНОВЕН 4ОВЕК МОЙЕ ДА СЕ ИЗПРАВИ С/У МАФИОТСКАТА МРЕЙА ОТ КМЕТОВЕ МИНИСТРИ, ДЕПУТАТИ И СУДИИ да сподели...( като пример давам 4е вапросната фирма е бив6а дурйавна организация приватизирана и оправлявана в момента от бив6 министар и сред наи пе4елив6ите в строителния бран6)...именно това дава право на тези хора да те запла6ват сус саморазправа и да те изнудват да продава6 имотите си на безценица . А ако откайе6 просто да ти кайат ми тогава 6те ти вземем вси4ко и няма да полу4и6 ни6то...quote]
Съмнявам се да не можете да откриете нот. акт. В стара архива би следвало да се пази копие на акта.
Вярно е, че нормалният човек доста трудно успява да пребори някои структури, но не е и невъзможно.
Аз вярвам в доброто и справедливостта.
посаветваха ме да си извадя констатативен акт ( макар и вуоб6те да не разбирам това понятие)
за имота имам платени данаци за последните 2години
на вупроса за това дали сум 4акал 10 години просто не знам какво да отговоря ..предпокагам осузнавате , 4е едва ли има някои които да 4ака еъ така ..от 97-ма година този вупрос е постоянно на дневен ред пред семеиството ни ...И АКО НЯКОИ ИМА ИДЕЯ КАК ОБИКНОВЕН 4ОВЕК МОЙЕ ДА СЕ ИЗПРАВИ С/У МАФИОТСКАТА МРЕЙА ОТ КМЕТОВЕ МИНИСТРИ, ДЕПУТАТИ И СУДИИ да сподели...( като пример давам 4е вапросната фирма е бив6а дурйавна организация приватизирана и оправлявана в момента от бив6 министар и сред наи пе4елив6ите в строителния бран6)...именно това дава право на тези хора да те запла6ват сус саморазправа и да те изнудват да продава6 имотите си на безценица . А ако откайе6 просто да ти кайат ми тогава 6те ти вземем вси4ко и няма да полу4и6 ни6то...quote]
Съмнявам се да не можете да откриете нот. акт. В стара архива би следвало да се пази копие на акта.
Вярно е, че нормалният човек доста трудно успява да пребори някои структури, но не е и невъзможно.
Аз вярвам в доброто и справедливостта.
Понякога истината може да ни избоде очите ....
-
Magnollia - Потребител
- Мнения: 307
- Регистриран на: 08 Окт 2007, 10:28
Re: придобиване на недвижим имот по давност
Да приемем че имота има констативен нот акт и е прехвърлен с покупко-продажба на децата на собственика. Успорването на нот акт води ли до загуба на имота от децата които са го придобили добросъвестно (минали са 5г от сделкта)? Каква е годноста на констативен нот акт и иска срещу него прекусва ли този срок?
- lenkoto
- Младши потребител
- Мнения: 23
- Регистриран на: 08 Май 2012, 19:24
36 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 66 госта