Лекс, явно са решили да пуснат блогове за потребителите си, само че са забравили да кажат две три приказки за това какво е блог
Ето някои български блогове:
http://blog.peio.org
http://www.cilaw.org
http://imoti.blogspot.com
http://bglog.net/
http://www.bobydimitrov.com
и един опит за тематична директория
http://blog.start.bg/
И една статия от вестник Капитал (
http://www.capital.bg/show/index.php?br ... ge=43-40-1) опитваща се да ги обясни
Сутрешен блог
Интернет дневниците придобиват влияние и извън мрежата
Катерина ОГНЯНОВА
05/10/2004, 09.45 - Блоговете
са интернет форма, която в последните месеци се споменава стряскащо често в онлайн изданията. Създадени преди години, за да улеснят размяната на любими уебадреси, днес блоговете са си извоювали десетки милиони почитатели, завидно влияние върху традиционната преса и интерес от страна на бизнеса.
Преди този текст да продължи по-нататък, неизбежно е в него да се появи обяснение какво всъщност представлява един блог. Оказва се (за нещастие на авторите), че да се даде подобно обяснение не е толкова проста задача. Интернет страниците, склонни да се самообявят за уеблогове, са изненадващо разнообразни. Някои от тях са онлайн вариант на личен дневник, в който притежателят му записва случки и мисли, публикува свои есета, стихове или любими обедни менюта. Други са ежедневно допълвана смесица от цитати, линкове към предпочитани материали и лични мнения по дадена тема. В трети (така наречените фотоблогове) се публикуват само илюстрации. Четвърти се опитват да функционират като своеобразни малки вестници, поднасящи редовно различни новини. Някои блогове се пишат от един човек, други - от група. Някои са отворени за коментари и дискусии, други са само за четене. Някои са политически, други корпоративни, трети служат за връзка между група приятели. Освен фотоблоговете съществуват още форми, които не са избрали текста за основно изразно средство - аудио- и видеоблогове.
Една от малкото общи характеристики на всички подобни страници е, че към тях периодично (обикновено ежедневно) се добавя нова информация, която се подрежда хронологично. Най-скоро публикуваните неща стоят на видно място в началото на главната страница, по-старите често са скрити в архив.
05/10/2004, 11.54 - Историята
Преди години, когато интернет е още млад (а рокендролът вече е на възраст), някои хора създават свои страници, в които събират връзки към любими сайтове и пишат коментари по съдържанието им. Дълго време тези страници си нямат специално название, докато през 1997 г. Джон Бергер не започва да използва думата уеблог (log - oт англ. дневник; записвам, регистрирам). Няколко години по-късно Питър Мерхолц заявява, че е твърдо решен да произнася думата като wee-blog (речниците без колебание превеждат wee като „квик-квик“). Така се появяват чисто новите думи блог и съответно блогър (собственик на блог).
Някъде по това време става традиция собствениците на такива сайтове да слагат на видно място раздел с връзки към други блогове. Обособяват се блогърски общности, които дискутират, четат се помежду си и се цитират един друг.
През 1999 г. започват да се появяват уебплатформи за създаване и поддържане на блогове. Дотогава това право е запазено само за хора, притежаващи необходими умения сами да направят и обновяват подобна интернет страница. Това позволява на нови големи групи ентусиасти да се включат. Публикуването на съобщение вече се състои от написването му в уебформа и натискането на някой и друг бутон. Днес човек може да изпрати текст или снимка до своя уеблог по мейл или през мобилния си телефон. Блоговете вече са милиони и покриват всички теми, които човек може да си представи - от отглеждане на фикуси до числени методи за диференциални уравнения. Въпреки това потенциални любители на фикусите и уравненията продължават да създават по 15 000 нови блога дневно.
06/10/2004, 11.28 - Слава и богатство
От 2002 г. уеблоговете (неочаквано и за самите тях) постепенно започват да се сдобиват с истинско влияние. Това се отнася най-вече за САЩ, където сериозните политически блогове успяват да наклонят в една или друга посока, ако не общественото мнение, то поне мнението на журналисти от традиционните медии (което, питайте всеки журналист от традиционна медиа, е твърде важно). За пръв път тази година автори на уеблогове получиха пресакредитации за националните конгреси на демократите и републиканците.
Президентските избори в САЩ дават повод на блогърите да се развихрят. Наскоро CBS News пусна копия на документи, които трябва да докажат, че Джордж Буш е използвал връзки, за да се измъкне от службата в Националната гвардия на Тексас. Блогърите веднага обявиха, че представените документи са фалшиви, защото не са написани на машина (както е традиционно за 70-те години), а са разпечатани с принтер. Оказват се прави, но още преди това да бъде обявено официално, всички вече са им повярвали. Впрочем и Буш, и Кери явно вярват в силата на блоговете - и двамата имат по един на официалните си сайтове.
Други блогове, следени от потребителите с огромен интерес, са свързаните с войната в Ирак. Разказите на американски войници и тези на иракчани се четат с еднакво внимание от голям брой хора.
Сред по-силните доказателства за популярността на формата е фактът, че медии като Би Би Си пускат специални материали за спирането на уеблога на млада дама с псевдоним Бел дьо Жур. Тя е момиче на повикване, което детайлно и артистично описва онлайн личния си живот и работата си с клиенти.
Четените от много потребители блогове (особено щатските и най-вече политическите) все по-често успяват да си намерят рекламодател. С парите от рекламите те могат да платят разходите си по поддръжка и понякога - дори да превърнат хобито си в основно занимание.
07/10/2004, 10.22 - Бизнесът
също е заинтересуван от блог феномена. Разбира се, първи се ориентират технологичните компании. Повечето от ранните уеблогове принадлежат на хора от IT бранша, ето защо и днес голяма част имат такава насоченост. Корпорациите имат поне три начина да се възползват от блоговете. Първо - като изпращат предварително информация си до собствениците им и така популяризират свои продукти. Второ - като създадат свои, вътрешнокорпоративни блогове, които да се използват за координация и обмен на информация между техни служители. Трето - като пускат уеблогове, които да бъдат четени от клиентите им.
Една от първите големи компании, осъзнали всичко това, се нарича „Майкрософт“. Според Бил Гейтс, основател на корпорацията, блоговете са добър начин за общуване с потребителите. Повече от 700 служители на софтуерния гигант вече използват технологията, за да публикуват информация за проектите си. Очаква се след като голямата търсачка Google купи популярната уеблог платформа Blogger, „Майкрософт“ също да направят опит да се намесят на този пазар.
07/10/2004, 10.40 - В търсене на истината
Ако написаното по-горе навежда на мисълта, че всеки уеблог в мрежата е приятно и полезно четиво, на което може да се вярва напълно, молим за извинение въведените в заблуждение. Докато при традиционните издания някой упражнява контрол върху съдържанието, блогърите имат пълна свобода на словото и с радост се възползват от нея. От една страна, това означава никаква цензура, както и възможност за публикуване на непотвърдени (но любопитни) слухове и догадки, каквито рядко излизат в пресата. От друга, при това положение човек спокойно може да напише произволна измислица и да наблюдава с интерес дали драгият читател ще я приеме за чиста монета. Още нещо - докато вестниците (поне на теория) са безпристрастни и обективни, блоговете по принцип обикновено са обвързани с нечия лична позиция.
Забавлението за сметка на наивни интернет жители не е рядкост. Фен на Тарантино например успя да заблуди мнозина, като започна да води уеблог от името на известния режисьор.
Дневникът на симпатичната Лейн Джонсън (plainlayne.dreamhost.com) съществува три години и има хиляди читатели. Впоследствие се оказва, че Лейн е плод на въображението на скучаещ 35-годишен IT специалист, което по разбираеми причини ядосва феновете и. Още по-неприятен е случаят с 19-годишната Кейси Никол Свенсън, която (според интернет дневника й) е болна от левкемия. За щастие тежката болест не успява да причини нищо на Кейси, защото тя всъщност не съществува. Огромен брой добри хора обаче съчувстват искрено на момичето, пишат му писма и му изпращат подаръци. Толкова за доверието, което всеки сам решава дали да прояви.
И последно - ако се чудите защо този блог е сутрешен, то е заради кафето. Популярна научна теория с много привърженици в интернет гласи, че най-доброто време за писане в уеблог е между първото и второто кафе за деня. Звучи достоверно.