Уважаеми колеги,
ако някой разполага с информация за договор, сключен между общитна и частна фирма за поддръжка на гробищен парк, под каквато и да е форма: съвместна дейност, концесия, обществена поръчка.... моля да ми я предостави! Имам нужда от нещо вече направено, за да се ориентирам по него.
Благодаря ви предварително!
- Дата и час: 24 Ное 2024, 02:38 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
стопанисване на гробищни паркове
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
9 мнения
• Страница 1 от 1
Re: стопанисване на гробищни паркове
Мисля, че тази дейност може да се отдава под формата на концесия - виж Закона за общинската собственост и съответно Наредбата за условията и реда за предоставяне на концесии на общинско имущество и дейности и определянето на концесионера . Много общини имат и Наредби за устройството и управлението на гробищните паркове и гробищните места. В такава Наредба съм чела разпоредба, че кметът на общината сключва договори с дружества, регистрирани по ТЗ за стопанисване на гробищните паркове съблюдавайки нормативните изисквания на действащите закони.
- boba
Re: стопанисване на гробищни паркове
Благодаря, boba, всъщност имах предвид нещо конкретно изработено и проверено в практиката, защото Общината се дърпа и иска да види точно как някой друг го е направил без да се изложи / и кметът чака втори мандат... : )))/ Не ги интересува твърде нормативната база - те и без това са запознати, но не мога да ги убедя, докато не им предложа нещо, което вече е направено.
- octavius
- Потребител
- Мнения: 169
- Регистриран на: 09 Ное 2002, 21:26
Re: стопанисване на гробищни паркове
Не вярвам отнякъде да получите информация, особено пък копие от сключен договор, защото предполагам, че навсякъде са сключени незаконосъобразни договори /може би без търг и конкурс/, защото това е една от най-апетитните и доходоносни дейности и сигурно се дава само на най-приближените фирми /защо не и на жената, брата и т.н. на кмета/?... или на този, предложил най-голям "стимул" на отдаващия дейността.
- boba
Re: стопанисване на гробищни паркове
прав си колега - прекалено е сладко това парче от баницата, че да се спазва закона. знам за едно место където е сключен такъв, но там имаше и доста дела.
бивш кмет го дава на приближено му дружество последните дни от мандата, като в договора има и арбитражна клауза. следващия кмет завежда дела, но неуспешно. накрая друго погребално атакува , на първа спечели , после не знам. какво точно те интересува ? може да разпитам.
бивш кмет го дава на приближено му дружество последните дни от мандата, като в договора има и арбитражна клауза. следващия кмет завежда дела, но неуспешно. накрая друго погребално атакува , на първа спечели , после не знам. какво точно те интересува ? може да разпитам.
- 2DM
- Нов потребител
- Мнения: 6
- Регистриран на: 21 Яну 2004, 21:29
Re: стопанисване на гробищни паркове
колега, погледно това решение на ВАС (част от него) - това е трайна практика в областта.
Решение 999/2003:
Настоящият петчленен състав на Върховния административен съд счита, че смисълът и съдържанието на израза "организациите, стопанисващи гробищните паркове" произлизат от нормата на чл.16,ал.1 във връзка с чл.3,ал.2,т.2 и чл.12,ал.2 от Закона за общинската собственост (ЗОС). Гробищните паркове са специално устроени места, където се погребват покойници. Действащото законодателство ги определя и като "обществени озеленени територии за специфично ползване". Затова и нормата на чл.1,ал.1 от цитираната вече Наредба № 21 гласи така: "Покойниците във всяко населено място се погребват в специално устроени гробищни паркове (гробища) или гробищни ансамбли".Всичко това сочи на извода, че гробищните паркове са публична общинска собственост по смисъла на чл.3,ал.2,т.2,ЗОС - имоти, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение. Погребенията са социални мероприятия от общинско значение, а поддържането на гробищните паркове, където те се извършват е комунална дейност (арг. от чл.11,т.6,ЗМСМА). Затова и по силата на чл.12,ал.2,ЗОС те се предоставят за безвъзмездно ползване, но само на организации или юридически лица на бюджетна издръжка, които ги поддържат и ремонтират (чл.16,ал.1,ЗОС), а необходимите средства за поддържането и ремонтите на гробищните паркове, като имоти - публична общинска собственост, се предвиждат ежегодно по бюджета на съответната община (чл.16,ал.2,ЗОС). Цитираните норми от Закона за общинската собственост водят до извода, че гробищните паркове са публична общинска собственост и поради това могат да бъдат предоставени за безвъзмездно ползване само на организации или юридически лица на бюджетна издръжка. Това разрешение на въпроса е имал предвид министъра на здравеопазването при създаването на новата ал.6 на чл.7 от Наредба № 21. Затова като е разпоредил изкопаването на гробните места да се извършва от лица (гробари), назначени от организациите, стопанисващи гробищните паркове, министърът е имал предвид, че се касае за организации на бюджетна издръжка.
Все поради същите съображения настоящият петчленен състав на Върховния административен съд счита, че поддържането на гробищните паркове може да бъде възложено само на организации или на юридически лица на бюджетна издръжка, но не и на търговски дружества. Предоставянето на гробищните паркове на търговско дружество има за последица недопустимото създаване на фактически монопол върху тази част от съвкупната дейност "погребение на покойник", която обхваща услугата "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника", както и услугата "последващо оформяне на гробното място".
А според чл.18,ал.4 от Конституцията на Република България със закон може да се установява държавен монопол върху железопътния транспорт, националните пощенски и далекосъобщителни мрежи, използването на ядрена енергия, производството на радиоактивни продукти, оръжие, взривни и биологично силно действащи вещества. Според чл.140 и чл.141,ал.1 от Конституцията общината има самостоятелен бюджет и право на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност. Конституцията не установява право на общински монопол. Следователно, монополът може да бъде само държавен, изрично установен със закон и само за стопанските дейности по чл.18,ал.4 от Конституцията.
Извършването на погребални услуги не е стопанска дейност от изброените в чл.18,ал.4 от Конституцията. Липсва закон, който да установява държавен монопол върху тези услуги. Следователно, изводът е, че при погребалните услуги не може да съществува нито пълен, нито частичен монопол (с термина "частичен монопол" в това решение е означен монополът върху една или няколко услуги от съвкупността с наименование "погребални услуги"). Затова дейността по поддържането на гробищните паркове, доколкото включва и извършването на погребалните услуги "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника", както и услугата "последващо оформяне на гробното място", при сега действащото законодателство в Република България може да бъде осъществявана само като комунална дейност от организации или юридически лица на бюджетна издръжка, но не и от търговски дружества. Поради това Община - Стара Загора трябва да изведе дейността по поддържането на гробищните паркове, вкл. и свързаните с тази дейност погребални услуги "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника" и "последващо оформяне на гробното място", от предмета на дейност на "Обредни дейности" ЕООД и да предостави ползването и поддържането на гробищните паркове на друго свое звено на бюджетна издръжка. В предмета на дейност на "Обредни дейности" ЕООД следва да останат само тези погребални услуги, които не са пряко обусловени от възможността да се ползват гробищните паркове. Само по този начин може да бъде ликвидиран фактически съществуващият и конституционно недопустим монопол на "Обредни дейности" ЕООД върху погребалните услуги "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника" и "последващо оформяне на гробното място", очевидно обуславящ нелоялна конкуренция между това търговско дружество и останалите търговци, предоставящи погребални услуги.
Решение 999/2003:
Настоящият петчленен състав на Върховния административен съд счита, че смисълът и съдържанието на израза "организациите, стопанисващи гробищните паркове" произлизат от нормата на чл.16,ал.1 във връзка с чл.3,ал.2,т.2 и чл.12,ал.2 от Закона за общинската собственост (ЗОС). Гробищните паркове са специално устроени места, където се погребват покойници. Действащото законодателство ги определя и като "обществени озеленени територии за специфично ползване". Затова и нормата на чл.1,ал.1 от цитираната вече Наредба № 21 гласи така: "Покойниците във всяко населено място се погребват в специално устроени гробищни паркове (гробища) или гробищни ансамбли".Всичко това сочи на извода, че гробищните паркове са публична общинска собственост по смисъла на чл.3,ал.2,т.2,ЗОС - имоти, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение. Погребенията са социални мероприятия от общинско значение, а поддържането на гробищните паркове, където те се извършват е комунална дейност (арг. от чл.11,т.6,ЗМСМА). Затова и по силата на чл.12,ал.2,ЗОС те се предоставят за безвъзмездно ползване, но само на организации или юридически лица на бюджетна издръжка, които ги поддържат и ремонтират (чл.16,ал.1,ЗОС), а необходимите средства за поддържането и ремонтите на гробищните паркове, като имоти - публична общинска собственост, се предвиждат ежегодно по бюджета на съответната община (чл.16,ал.2,ЗОС). Цитираните норми от Закона за общинската собственост водят до извода, че гробищните паркове са публична общинска собственост и поради това могат да бъдат предоставени за безвъзмездно ползване само на организации или юридически лица на бюджетна издръжка. Това разрешение на въпроса е имал предвид министъра на здравеопазването при създаването на новата ал.6 на чл.7 от Наредба № 21. Затова като е разпоредил изкопаването на гробните места да се извършва от лица (гробари), назначени от организациите, стопанисващи гробищните паркове, министърът е имал предвид, че се касае за организации на бюджетна издръжка.
Все поради същите съображения настоящият петчленен състав на Върховния административен съд счита, че поддържането на гробищните паркове може да бъде възложено само на организации или на юридически лица на бюджетна издръжка, но не и на търговски дружества. Предоставянето на гробищните паркове на търговско дружество има за последица недопустимото създаване на фактически монопол върху тази част от съвкупната дейност "погребение на покойник", която обхваща услугата "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника", както и услугата "последващо оформяне на гробното място".
А според чл.18,ал.4 от Конституцията на Република България със закон може да се установява държавен монопол върху железопътния транспорт, националните пощенски и далекосъобщителни мрежи, използването на ядрена енергия, производството на радиоактивни продукти, оръжие, взривни и биологично силно действащи вещества. Според чл.140 и чл.141,ал.1 от Конституцията общината има самостоятелен бюджет и право на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност. Конституцията не установява право на общински монопол. Следователно, монополът може да бъде само държавен, изрично установен със закон и само за стопанските дейности по чл.18,ал.4 от Конституцията.
Извършването на погребални услуги не е стопанска дейност от изброените в чл.18,ал.4 от Конституцията. Липсва закон, който да установява държавен монопол върху тези услуги. Следователно, изводът е, че при погребалните услуги не може да съществува нито пълен, нито частичен монопол (с термина "частичен монопол" в това решение е означен монополът върху една или няколко услуги от съвкупността с наименование "погребални услуги"). Затова дейността по поддържането на гробищните паркове, доколкото включва и извършването на погребалните услуги "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника", както и услугата "последващо оформяне на гробното място", при сега действащото законодателство в Република България може да бъде осъществявана само като комунална дейност от организации или юридически лица на бюджетна издръжка, но не и от търговски дружества. Поради това Община - Стара Загора трябва да изведе дейността по поддържането на гробищните паркове, вкл. и свързаните с тази дейност погребални услуги "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника" и "последващо оформяне на гробното място", от предмета на дейност на "Обредни дейности" ЕООД и да предостави ползването и поддържането на гробищните паркове на друго свое звено на бюджетна издръжка. В предмета на дейност на "Обредни дейности" ЕООД следва да останат само тези погребални услуги, които не са пряко обусловени от възможността да се ползват гробищните паркове. Само по този начин може да бъде ликвидиран фактически съществуващият и конституционно недопустим монопол на "Обредни дейности" ЕООД върху погребалните услуги "изкопаване на гроб, поставяне и заравяне на покойника" и "последващо оформяне на гробното място", очевидно обуславящ нелоялна конкуренция между това търговско дружество и останалите търговци, предоставящи погребални услуги.
- edna
- Нов потребител
- Мнения: 9
- Регистриран на: 16 Дек 2004, 15:43
Re: стопанисване на гробищни паркове
Интересува ме как точно е бил оформен договорт между Общината и погребалната? В смисъл на "сламка".
- octavius
- Потребител
- Мнения: 169
- Регистриран на: 09 Ное 2002, 21:26
Re: стопанисване на гробищни паркове
Благодаря, edna!
- octavius
- Потребител
- Мнения: 169
- Регистриран на: 09 Ное 2002, 21:26
Re: стопанисване на гробищни паркове
моля, за нищо
а инъче, практиката на общините до скоро (вече взе да се променя въз основа на практиката на ВАС, която ти изпратих в предното съобщение), е да се възложи на дадено търговско дружество поддръжката на гробищните паркове и свързаните с нея дейности. Това ставаше обикновено с наредби за организацията и управлението на гробищните паркове в съответните общини, приети от Общинския съвет.
а инъче, практиката на общините до скоро (вече взе да се променя въз основа на практиката на ВАС, която ти изпратих в предното съобщение), е да се възложи на дадено търговско дружество поддръжката на гробищните паркове и свързаните с нея дейности. Това ставаше обикновено с наредби за организацията и управлението на гробищните паркове в съответните общини, приети от Общинския съвет.
- edna
- Нов потребител
- Мнения: 9
- Регистриран на: 16 Дек 2004, 15:43
9 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Административно право
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 38 госта