gi_master написа:[ Винаги има губещи маршрути - до Летище Враждебна или до някой краен квартал.
Друг е въпросът дали само част от услугите предоставяни от „Столичен Автотранспорт” ЕАД, „Столичен Електротранспорт” ЕАД, „Метрополитен” ЕАД, „Трамкар” ЕАД, „СКГТ-Трансремонтстрой” ЕАД, „Въжени линии” ЕАД, „МТТ-София” ЕООД са от общ интерес и могат ли да бъдат отделени от другите, предоставяни по пазарен начин.
Можем да отделим част от маршрутите, които съвпадат с тези на алтернативните превозвачи - "маршрутки". Но отново въпросът кой в кой автобус пътува с намаление е неизвестен.
Както сам отбелязвате транспортът винаги е бил сред така наречените губещи сектори. За да се определят цени, единствената възможна хипотеза в случая, според мен, е че се предоставя услуга от общ интерес.
Това, което ме смущава в Наредбата е, че СКГТ е тази, която събира приходите от билетите и има преки взаимоотношения с частните превозвачи. При това положение, действително както Калахан отбелязва възниква сериозно съмнение, че определянето на цените обалгодетелства общинското предприятия. От друга страна не ми става ясно, как се избират превозвачите - тук може да има съмнение за ограничаване на конкуренцията. Ако аз съм СКГТ бих избрала превозвачи с висока себестойност на услугата, тъй като това ще позволи определянето на по-високи цени на билетите. Т.е. няма стимул да се търси по-ефективно предоставяне на услугата, например чрез подновен автомобилен парк. В този случай аз бих си изяснила как се структурират взаимоотношенията между СКГТ и превозвачите. Може даже в някои договори да се открият дискриминационни клаузи.
После бих разгледала как се формира себестойността на превоза и каква е нормата на печалба, ако има такава и каква норма на печалба субсидията позволява.
В този ред на мисли може да се стигне до ситуация, в която орган на местното самоуправление съдейства или по-скоро легитимира нарушения на конкуренцията. Пример от европейската практика, за който се сещам е т. нар. кризисен картел на производителите на говеждо от времето на болестта "луда крава" - COMP/38.279.